Feminismen

Det här är en av dom uppsatserna som jag är mest stolt över. Hoppas ni gillar den!

Feminismen

Vad är man om man är feminist? Är man en manshatare? Vill man ha lika lön mellan män och kvinnor? I den här texten kommer du att få läsa om feminismen, och vad den betyder och är för mig.

Det jag skulle vilja börja med och skriva i den här texten är att: varför ska ens ideologin feminism behöva finnas? För mig ska det vara en självklarhet att det är jämställt mellan kvinnor och män. Tyvärr är det inte lika mellan män och kvinnor i vårt samhälle idag, och varför är det inte det även fast ideologin feminism har funnits i över 200 år? Det är den svåra frågan.

Kan det bero på att det inte kan vara jämställt mellan män och kvinnor? Att det ena könet alltid måste ha mer makt än det andra könet? Nej, det är inte därför.

Personligen vet jag inte vad det kan bero på, att det inte är lika mellan kvinnor och män även fast man har kämpat för det i över 200 år, men, jag har ett stort hopp och tro på att det kommer bli lika mellan män och kvinnor.

Feminismen står mycket för kvinnliga rättigheter. Te.x att kvinnor ska få rösta, få sitta i fängelse, få jobba mm. Hemskt nog så har inte alla kvinnor i hela världens länder dom här rättigheterna. Te.x små flickor blir omskurna, blir slagna av sina män, får inte rösta. Men är det vår uppgift i Sverige att hjälpa kvinnor i te.x Somalia? Ja absolut är det viktigt! Jag tycker att volontärer ska åka ner till Somalia och undervisa om att det är fel att omskära sina kvinnliga barn och att det ska förbjudas. Nu när jag läste den här meningen, märkte jag en läskigt lik jämförelse med kolonialismen på 1800-talet. Europeérna åkte ner till Afrika och lärde dom vad som var rätt och fel. Dom vita bestämde allting, det blev ungefär som olika diktaturer i Afrikas olika länder. Om vi nu skulle åka ner till t.ex Somalia, med tanken att vi är smartare och bättre än dom, och att nu ska vi ändra på hela Somalia. Det skulle inte lösa några problem. För att då skulle det bli diktatur, där Sverige skulle vara dom onda i detta exempel. Och det skulle inte minskas med att man omskär sina kvinnliga barn, det skulle börjas göra i smyg och ännu mer slarvigt. Jag tror jag har lösningen på hur man ska kunna förminska och nästan ta bort omskärelse i vår värld! Genom att man låter både flickor och pojkar få gå i skolan. Så att dom lär sig att det är fel att omskäras, det skadar bara smärtsamma skador och är tortyr. Jag tror inte att det skulle förbättras på en gång, men det skulle vara en långsam utveckling, så te.x om 200 år skulle det kanske vara  1 av 500 barn som blir omskuren. För att dom här barnen som har gått i skolan har lärt sig nu att det är fel och att det är en rättighet och självklarhet att man inte ska behövas bli tvingad till något!

Likadant som att det är en självklarhet för svenska feminister att det ska vara lika lön mellan kvinnor och män. Dom tjugo senaste åren har lönerna börjat bli lika mellan kvinnor och män när dom har samma jobb. Något som man inte kan jämföra (när det handlar om rättvisan mellan lön) är att man jämför mellan en kvinna som te.x jobbar som fritidspedagog och med en man som är ingenjör. Dom lönerna kan man inte jämföra med varandra för att det är helt olika jobb.

Något som jag kan stör mig på är två ord ” Kvinnoyrken” och ”Mansyrken” . För att det existerar inte för mig. Det finns inga jobb som passar för något kön. Man har ett jobb för att det finns intresse för det jobbet. Det ska inte vara så att om jag jobbar på ett ålderdomshem har jag ett typiskt kvinnojobb. Jag vill jobba med äldre människor för att jag har ett intresse för att ta hand om gamla människor. Men däremot kan man ställa sig frågan, varför finns det fler kvinnor inom barn- och ålderdomstjänsten? Och varför finns det fler män inom byggbranschen? Det tror jag kan bero på sin barndom och sin uppfostran. Dagens barn leker väldigt mycket. Oftast leker killar med bilar, starwars, krig och lego. Medan tjejer bygger fina hus, tar han dom dockor och leker prinsessor. Kan det vara så att redan när man är ett litet barn har byggt upp sina intressen för jobb sen när man är äldre? Ja, jag tror att det kan stämma.

Varför är tjejer bättre än killar i skolan? Jag tror det beror på att tjejer måste kämpa mer för att få bättre betyg. För att om det står mellan en tjej och en kille i en anställning på ett jobb väljer man oftast killen även fast han har sämre betyg än tjejen. Men om det skulle vara en anställning mellan en svensk tjej som har medelmåttiga betyg och en kille som är från Sudan som har bättre en medelmåttiga betyg men han har lite problem med svenskan. Då skulle det nog bli lite problem på vissa arbetsplatser, vem skulle man välja? Varför det är sådana här konstiga anställningar mellan män och kvinnor, svenska och inte etniskt svenska, har jag ingen aning om. Men det måste förändras och det ska inte spela någon roll hur man ser ut. Bara man passar jobbet.

En annan grej som jag vill nämna innan jag avslutar är det här med mamma och pappa ledighet. Jag tycker inte att det ska finnas en lag på att mamman måste vara hemma 10 veckor och sen ska pappan vara hemma 10 veckor. Det kan inte bestämmas så, för att det har helt och hållet med om ekonomin och om man vill vara hemma med sitt nyfödda barn eller inte. Vi säger att Bert som jobbar inom frukosten i hotellbranschen har fått barn med Lisa som är ingenjör. Måste då Lisa exakt vara hemma tio veckor och Bert vara hemma exakt tio veckor? Självklart måste Lisa vara hemma några veckor, för barnet måste få bröstmjölk. Men ändå, det kanske är bättre om Bert är hemma med barnet en längre period än Lisa för att han tjänar mindre pengar. Det handlar om ekonomin. Ens regering kan inte göra en lag på ett exakt antal föräldrarledighets veckor med barn och bestämma det över varje familj. Varför inte? Ja du, för det är inte ett demokratiskt samhälle.

Hoppas du gillade och började skapa egna tankar om din personliga syn på feminismen medan du läste denna text.

Peace


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0