Lunch med kungligheter

Jag skrev ju för någon vecka sen att jag hade ätit lunch med kungafamiljen och jag skulle skriva en uppsats om det för att jag kom försent. Blev klar nu, heheh. Läs mina åsikter om kungafamiljen. Det var exakt såhär som jag skickade in den till min fantastiska SO läsare Bosse. Enjoy!


LUNCH MED KUNGLIGHETER

I den här uppsatsen kommer du få läsa om hur det vara att äta lunch med kungligheter, hur det kom sig att jag vara inbjuden och vad jag tycker om Sveriges monarki.

 

Under åttans första termin fick jag ett förslag om att jag borde gå till Järfälla ungdomsråds första möte. Förslaget fick jag av Peter, som är ledare i Tallbohovs fritidsgård. Han är ungdomsrådets handledare. Ungdomsrådet hade varit nerlagt under en period för att det var ingen som hade hållit igång rådet. Under mitt första möte blev jag intresserad på en gång. Jag älskade tanken, att jag skulle få vara med om att förbättra Järfällas kommun för ungdomar!

Jag har varit med i Järfällas ungdomsråd i snart ett år. Under den tiden har jag fått vara på Gotland, på almedalsveckan, (Vi var där för att få kontakter, få kloka idéer om hur vi kan förbättra kommunen för ungdomar. Vi var också där för att verkligen förstå vad demokrati är.) jag har stått nere i Jakobsbergs centrum och pratat om hur mycket Järfällas ungdomsråd är emot rasism, jag har också fått vara med och planerat och bestämt hur vi skulle bidra till Järfällas tjejmässa och vad ungdomsrådet skulle prata om under tjejmässan.

Förra sommaren gifte sig kronprinsessan Viktoria med sin man Daniel. Järfälla kommuns bröllopspresent till kronprinsessparet var att dem skulle få se på olika intressanta sevärdheter i Järfälla bl.a fick dem åka till SAAB och äta lunch på Görvelns slott.

Jag fick reda på att jag skulle äta lunch med kronprinsessparet när jag var i London genom

ett sms av Peter. Jag blev chockad för att jag visste inte ens att kronprinsessparet skulle komma till Järfälla, men jag blev samtidigt intresserad av hur lunchen skulle vara.

Jag och två andra var representanter från ungdomsrådet.

Vi åkte taxi till Görvelns slott. Jag var inte så nervös för att jag hade tagit fel på tiden, så jag var klar en hel timme förre taxin skulle ha kommit, mina nerver hade lugnat ner sig. När vi kom fram till slottet blev jag peppad av mig själv att det skulle bli jätte intressant och trevlig. Vilket det också blev. Vid mitt bord satt bl.a chefen över Järfällas förskolor, en rektor till en mellanstadieskola i Kallhäll. Under lunchen fick jag prata om vad Järfälla ungdomsråd är och vad vi gör. Jag berättade att vi representerar Järfällas ungdomar, jag berättade att vi också hade varit delaktiga i Järfällas tjejmässa och att vi har cirka 60 medlemmar i Järfällas ungdomsråd.

Jag fick inte prata med kronprinsessparet för att dem två satt vid ett annat bord med andra människor. Jag tycker att det var dåligt att ingen som representerade ungdomarna fick sitta vid samma bord som kronprinsessparet. Det tycker jag för att det satt olika människor vid deras bord, SAABs chef i Järfälla fick sitta med dem, ordförande i Järfälla kommun fick sitta med dem och andra människor som representerade andra olika grejer. Jag tror att det hade varit intressant för Viktoria att en representant från ungdomsrådet hade suttit vid hennes bord för att hon är intresserad av barn och ungdomar. Jag tror också att det hade varit bra att ha en representant vid deras bord för att det symboliserar att Järfälla kommun också bryr sig om ungdomar och hur dem har det. Jag vet faktiskt inte varför ingen representant från ungdomsrådet fick sitta vid kronprinsessparet bord, kanske för att vi inte höll i någon aktivitet under den dagen kronprinsessparet skulle vara i Järfälla.

 

Även fast jag inte satt vid samma bord som kronprinsessparet fick jag ett intryck av att dem verkade vara trevliga och omtänksamma. Dom verkade vara trevliga för att jag hörde när dem pratade, att dom verkligen var insatta i samtalsämnet. Dom lyssnade och ställde följdfrågor. Dem verkade vara omtänksamma för att när dem klev in i matsalen tog dem sin tid och tittade på alla inbjudna gäster.

Som sagt, tyckte jag att kronprinsessparet var trevliga (det är säkert hela kungafamiljen också), men ändå har jag en fundering om Sveriges monarki. Min fundering är enkel. Varför har vi monarki när monarkin inte styr? Kungafamiljen är bara en symbol för Sverige. Kungafamiljen lever på folkets skattepengar. Jag vet att dom som skattar inte behöver skatta mycket till kungafamiljen ,men eftersom att kungafamiljen är rik, blir de ändå ganska mycket pengar. Tänk hur många förändringar vi skulle kunna göra i Sverige med dom skattepengar som kungafamiljen får. Vi skulle kunna ge mer pengar till dom verksamheter som har FBK klasser. Vi skulle kunna ha mer verksamheter på ålderdomshem. Vi skulle kunna skänka mer pengar till behövande människor.

En annan tanke som jag har haft om Sveriges monarki är: Hur skulle Sverige se ut om vårt styrelseskick var monarki? Hade man bytt kung/drottning var fjärde år? Hade kungens/drottningens barn fått ärva tronen? För jag menar om kungens eller drottningens barn får bli näste person som styr Sverige utan att det svenska folket har valt honom eller henne är det inte demokrati. Om det skulle vara demokrati med monarki skulle man då få rösta fram en ny kung eller drottning var fjärde år? Hur hade man valt fram den nya kungen eller drottningen? Hade det funnits olika partier, som det finns när man har republik? Hur hade det gått till när den nya kungafamiljen skulle flytta in i slottet och den gamla skulle vara tvungen att flytta? Jag tror att om Sverige skulle ha monarki som styrelseskick skulle det likna den amerikanska republiken väldigt mycket. Te.x det skulle finnas ett speciellt hus som den nya kungafamiljen skulle bo i, som Vita huset.

Men, jag har också en tanke om hur Sverige skulle se ut utan att ha en monarki som symbol? Hade det blivit någon skillnad? För jag menar kungafamiljen är faktiskt som kändisar för vissa personer i Sverige. Kungafamiljen hade fortfarande varit tvungna att ha livvakter.  Vart skulle kungafamiljen bo? Dem måste bo någonstans, självklart, men hur skulle dem få pengar till ett hus? Skulle kungafamiljen få tjäna ihop egna pengar eller skulle dem fortsätta att ta svenska folkets skattepengar? Hur hade svenskar som gillat kungen reagerat? Hur hade några av Sveriges partier som gillar kungen reagerat? Hade svenskar flyttat från Sverige för att dem inte trivdes utan kungafamiljen som en symbol för Sverige? Hade det blivit revolution? Jag tror inte att det skulle bli revolution, självklart skulle personer bli ledsna och upprörda. Det skulle säkert bli många debatter om varför vi inte har kvar vår monarki. Men jag tror inte att det skulle bli revolution för att det parti som har lagt fram förslaget om att ta bort monarkin har blivit fram röstade. Så det skulle vara ett demokratiskt beslut.

Men som sagt, jag har inget emot själva kungafamiljen utan jag tycker att de skattepengar som kungafamiljen får är onödigt, för dom pengarna skulle kunna förbättra Sveriges verksamheter, kulturella sevärdheter, bidrag till behövande, satsning i skolor mm.

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0